Wiesław Józef Wiśniewski urodził się w 1921 r. w Warszawie w rodzinie robotniczej. Gdy miał 7 lat, stracił ojca. Pracował i uczył się wieczorowo, w 1939 r. uzyskał eksternistyczną maturę. Za okupacji dalej pracował jako robotnik, wstąpił do Związku Walki Zbrojnej i Armii Krajowej, w Kedywie jako „Robert Kowalski” wykonywał zadania specjalne, jako dowódca plutonu był ciężko ranny w Powstaniu Warszawskim; został odznaczony Złotym Krzyżem Zasługi z Mieczami oraz dwukrotnie Krzyżem Walecznych. Po wojnie, wciąż na „fałszywych papierach”, wyjechał na Wybrzeże, gdzie pracował m.in. jako powiernik Morskiej Grupy Operacyjnej, która zabezpieczała tam polską własność. Był więziony przez władze komunistyczne. Do nazwiska rodowego dodał urzędowo konspiracyjne – Kowalski. W 1948 r. wstąpił na socjologię na UW, ożenił się, w 1952 r. uzyskał magisterium za pracę Pamiętniki jako materiały badań społecznych, napisaną u Stanisława Ossowskiego. Do 1957 r. był asystentem technicznym w Obserwatorium Astronomicznym UW, wówczas zwrócił na siebie uwagę talentem organizacyjnym. Po restytucji socjologii na UW został asystentem w Katedrze Socjologii Ossowskiego, był członkiem założycielem Polskiego Towarzystwa Socjolgicznego. Napisał rozdział w zbiorowym opracowaniu wyników badań ankietowych nad światopoglądem społecznym studentów Warszawy przeprowadzonych w latach 1958 i 1961. Na ich podstawie pisał u Ossowskiego pracę doktorską Postawy tolerancji (korelaty i uwarunkowania), ukończył ją u Marii Ossowskiej (1964). Po likwidacji Katedry Socjologii (1964) znalazł się w powołanej na jej miejsce Katedrze Metod Badawczych w Socjologii i zorganizował Pracownię Metodyki i Realizacji Badań Socjologicznych. Pracownia ta, posiadająca własny personel i sortery, długo służyła socjologom w pracy badawczej i dydaktycznej. W 1972 r. Wiśniewski utworzył, już w Instytucie Socjologii, Zakład Socjologii Oświaty i Wychowania, a potem Międzyuczelniany Zespół Badań Socjologicznych nad Problemami Oświaty i ta gałąź socjologii stała się jego specjalnością, przez pewien czas w Instytucie istniała nawet specjalizacja dydaktyczna w tym zakresie.
W 1969 r. opublikował monografię Przystosowanie do środowiska uczelnianego, opartą na badaniach studentów uczelni warszawskich; w badaniach połączył wiele metod: analizę danych urzędowych, ankietę, wywiady, obserwację i analizę listów studentów. Na tej podstawie, posługując się bogatym zestawem wskaźników i analizą wielozmianową, ustalił uwarunkowania i predyktory przystosowania studentów do układu instytucjonalnego uczelni, mierzonego ich powodzeniem w studiach i funkcjonowaniem na I roku. Książka miała dużą wartość diagnostyczną i praktyczną. Za tę pracę autor, który w 1969 r. został docentem, w 1971 r. uzyskał habilitację. W 1979 r. natomiast otrzymał profesurę.
Badania stworzonych przez Wiśniewskiego zespołów, złożonych głównie z ludzi młodych, skupiały się początkowo na funkcjonowaniu studentów w warunkach szkoły wyższej, a potem objęły całość systemu oświatowego: drogi edukacyjne młodzieży i uwarunkowania osiągnięć edukacyjnych, potrzeby, aspiracje i wzorce edukacyjne, problemy zawodu nauczycielskiego, relacje między oświatą a społeczeństwem. Publikacje własne Zakładu Socjologii Oświaty i Wychowania (Zeszyty, 1–52; Monografie i rozprawy, 1–4) zawierają solidną wiedzę empiryczną na temat ówczesnej szkoły i społeczeństwa.
Wiśniewski przykładał wagę do poziomu warsztatowego badań społecznych. Pracował jako badacz i konsultant w kilku instytucjach: w Ośrodku Badań Opinii Publicznej do czasu jego politycznej reorganizacji (1964), w latach 70. w Międzyuczelnianym Zakładzie Badań nad Szkolnictwem Wyższym, a później w Zakładzie Badań nad Czytelnictwem Młodzieżowej Agencji Wydawniczej. Jest autorem oryginalnych prac z zakresu empirycznej metodologii badań sondażowych: artykułu (z Anną Pawełczyńską) o zasadności stosowania próby udziałowej oraz eksperymentu nad wpływem sposobu stawiania pytań na rodzaj odpowiedzi ankietowych. W 1991 r. odszedł na emeryturę. W tym samym roku zmarł i został pochowany na Cmentarzu Wojskowym na Powązkach (AS).
Warszawa: Ośrodek Badania Opinii Publicznej „Polskie Radio”, 1962.- 54 s.- Do użytku wewnętrznego.- Powiel.
Badanie zrealizowane w 1962 r. w oparciu o reprezentację (887 osób) dorosłych mieszkańców Puław. Próba została pobrana metoda losowania systematycznego z listy. Tyt. kwestionariusza: Mieszkańcy Puław o sobie i swoim mieście. Zleceniodawca: Ministerstwo Przemysłu Chemicznego.
Warszawa: Państ. Wyd. Nauk., 1969.– 188 s.; 24 cm.- (Raporty z Badań/ Ministerstwo Oświaty i Szkolnictwa Wyższego. Międzyuczelniany Zakład Badań nad Szkolnictwem Wyższym. Pracownia Zagadnień Rekrutacji i Toku Studiów).
Rec.: Edmund Mokrzycki.- „The Polish Sociological Bulletin” 1970 no. 2 <22> s. 139-140.
Warszawa: Międzyuczelniany Zakład Badań nad Szkolnictwem Wyższym, 1969.- 224.
Lucyna Rabenda-Bajkowska, Wiesław Wiśniewski.- Warszawa: Inst. Socjol. Uniw. Warsz., 1979.- 62 (Zeszyty/ Zespół Badań Socjologicznych nad Problemami Oświaty. Instytut Socjologii Uniwersytetu Warszawskiego; z. 9).
Warszawa: Inst. Socjol. Uniw. Warsz.,1980.- (Zeszyty/ Zespół Badań Socjologicznych nad Problemami Oświaty. Instytut Socjologii Uniwersytetu Warszawskiego; z. 15).
Warszawa: Inst. Socjol. Uniw. Warsz., 1981.- (Zeszyty/ Zespół Badań Socjologicznych nad Problemami Oświaty. Instytut Socjologii Uniwersytetu Warszawskiego; z. 22).
Warszawa: Inst. Socjol. Uniw. Warsz., 1986.- (Monografie i Rozprawy/ Uniwersytet Warszawski. Instytut Socjologii. Zakład Socjologii Oświaty i Wychowania).
Warszawa: Inst. Socjol. Uniw. Warsz., 1990.- (Zeszyty/ Zespół Badań Socjologicznych nad Problemami Oświaty.Instytut Socjologii Uniwersytetu Warszawskiego; z. 47).
dop. Magdalena Górowska-Fells, Ewa Nasalska, Wiesław Wiśniewski.- Warszawa: Inst. Socjol. Uniw. Warsz., 1991.- (Zeszyty/ Zespół Badań Socjologicznych nad Problemami Oświaty. Instytut Socjologii Uniwersytetu Warszawskiego; z. 50).
Warszawa: Inst. Socjol. Uniw. Warsz., 1991.- (Zeszyty/ Zespół Badań Socjologicznych nad Problemami Oświaty. Instytut Socjologii Uniwersytetu Warszawskiego; z. 49).
red. Wiesław Wiśniewski.- Warszawa: Młodzieżowa Agencja Wydawnicza, 1984.- 286, [1] s. ; 21 cm.
Zawiera art. W. Wiśniewskiego: Wstęp (s. 7-12).- Cz. I. Oświata jako przedmiot badań: [Wprowadzenie do rozdz.] (s. 12); Znaczenie terminu „oświata” a zakres badań oświatowych (s. 13-24).- Cz. II. Wykształcenie w społecznej świadomości: [Wprowadzenie do rozdz.] (s. 44-45); Wzór człowieka wykształconego w świadomości społecznej (s. 46-65); Aspiracje edukacyjne społeczeństwa polskiego (s.66-88).- Cz. III. Społeczna ocena systemu oświaty: [Wprowadzenie do rozdz.] (s.112-113).- Cz. IV. Oświata jako wartość: [Wprowadzenie do rozdz.] (s.184-185); Miejsce wykształcenia w systemie wartości (s. 206-227); Zakończenie (s. 244-253).
Rec.: Jacek Orlik.- „Studia Socjologiczne” 1985 nr 3/4s. 391-396.
Anna Pawełczyńska, Wiesław Wiśniewski.- „Studia Socjologiczne” 1962 nr 4 <7> s. 155-168.
„Studia Socjologiczne” 1963 nr 4 <11> s. 57-71.
„Studia Socjologiczne” 1963 nr 2 <9> s. 203-216.
Toż: w j. ang., pt.: Tolerance and egalitarianismi.- „The Polish Sociological Bulletin” 1963 no. 1 <7> s. 21-32.
Toż: przedr. Polish sociology: selection of papers from „The Polish Sociological Bulletin”/ The Polish Sociological Association.- Wrocław [etc.]: Zakł. Nar. im. Ossolińskich, 1974.- S. 267-278.
„Zagadnienia Spółdzielczości Mieszkaniowej” 1965 z. 1 s. 5-30.
„Dydaktyka Szkoły Wyższej” 1968 z. 1 s. 35-76.
„The Polish Sociological Bulletin” 1969 no. 1 <19> s. 59-73.
„Wieś Współczesna” R. 13: 1969 nr 11 <153> s. 66-77.
„Życie Szkoły Wyższej” 1969 nr 10 s. 13-21.
„Wieś Współczesna” R. 13: 1969 nr 10 i nr 11.
„Wieś Współczesna” R. 13: 1969 nr 12 <154> s. 63-73.
„The Polish Sociological Bulletin” 1970 no. 1 <21> s. 135-144. (Research notes).
W. W. [Wiesław Wiśniewski].- „Studia Socjologiczne” 1970 nr 1 <36> s.343-345.[spr. aut.]
„Dydaktyka Szkoły Wyższej” 1971 nr 4 s. 57-85.
Toż: w j. ang., pt.: Structure and determinants of the syndrome of adjustment of university environment/ Wiesław Wiśniewski.- „The Polish Sociological Bulletin” 1971 no. 1 <23> s. 94-109.
„Dydaktyka Szkoły Wyższej” 1973 nr 3 <23> s. 19-40.
Toż: w j. ros., pt.: Social activity and the formation of attitudes/ Wiesław Wiśniewski.- Sovremenaja vyssaja skola” 1973 no. 3 p. 81-89.
Józef Borowski, Wiesław Wiśniewski.- „The Polish Sociological Bulletin” 1973 no. 1/2.
„Studia Socjologiczne” 1978 nr 3 <70> s. 209-232.
„Przegląd Socjologiczny” T.30: 1978 s. 353-355.
Wystąpienie na konf. Refleksja metodologiczna a praktyka badawcza i nauczanie metod badań w socjologii, zorganizowanej przez Zakład Metod i Technik Badań Społecznych komitetu Nauk Socjologicznych PAN w dn. 27-29 IX 1976 r.
Wiesław Wiśniewski, Lucyna Rabenda-Bajkowska.– „Studia Socjologiczne” 1979 nr 2 <73> s. 181-194.
„Studia Socjologiczne” 1980 nr 3 <78> s. 201-219.
„Studia Socjologiczne" 1983 nr 3 <90> s. 95-118.
„Edukacja” 1985 nr 3.
„Edukacja” 1987 nr 3.
Grażyna Koptas, Wiesław Wiśniewski.- “Science and Public Policy” Vol. 14: 1987 no. 3 p. 118-132.
Wiesław Wiśniewski.- „Nauka Polska” R. 35: 1987 nr 5 <232/233> s. 31-42.
Art. ma motto z St. Ossowskiego.
Grażyna Koptas, Wiesław Wiśniewski.- „Kultura i Społeczeństwo” T. 32: 1988 nr 1 s. 161-169.
„Studia Pedagogiczne” T. 53: 1988 s. 35-51. - (= Problemy edukacji dorosłych)
„Studia Socjologiczne" 1988 nr 1 <108> s. 89-108.
Art. ma motto z St. Ossowskiego „Osobliwości nauk społecznych”.
Toż: art. w j. ang., pt.: Education in the system of values of Polish society: (changes between 1977 and 1986); Wiesław Wiśniewski.- „Sisyphus: sociological studies” Vol. 6: 1989 s. 159-174.- (= Society in transition/ ed. by Lena Kolarska-Bobińska).
[w:] Studenci Warszawy: na podst. wyników badań Zofii Józefowicz, Stefana Nowaka i Anny Pawełczyńskiej; Jerzy Jasiński, Zofia Józefowicz, Irena Nowakowa, Stefan Nowak, Anna Pawełczyńska, Barbara Wilska, Wiesław Wiśniewski; kier. i red. nauk. oprac. Stefan Nowak.- Warszawa: 1965.- Cz. 2, s. 292-318.- (Raporty z Badań/ Ministerstwo Szkolnictwa Wyższego. Międzyuczelniany Zakład Badań nad Szkolnictwem Wyższym).- Do użytku służbowego.- Maszynopis powiel.
Toż: pt.: Postawa tolerancji na tle systemu wartości studentów/ Wiesław Wiśniewski// In: Studenci Warszawy: studium długofalowych przemian postaw i wartości: praca zbiorowa/ pod red. Stefana Nowaka.- Warszawa: Wyd. Uniw. Warsz., 1991.- S. 373-410.
[w:] Moralność i społeczeństwo: Księga jubileuszowa dla Marii Ossowskiej [dla uczczenia pięćdziesięciolecia pracy naukowej].– Warszawa: Państ. Wyd. Nauk., 1969.- S. 333-352.
[w:] Problemy pedagogiczne w szkolnictwie wyższym Polski i NRD: materiały z konferencji naukowej, Rynia k. Warszawy, 8-12 czerwca 1970 r..- Warszawa: Państ. Wyd. Nauk., 1971.- S. [uzup.].- (Wybrane Dokumenty i Informacje o Szkolnictwie Wyższym/ Międzyuczelniany Zakład Badań nad Szkolnictwem Wyższym).
[w:] Rekrutacja młodzieży na studia wyższe: materiały z konferencji naukowej, Świdry Małe k. Warszawy, 21-22 października 1971; [red. nauk. Jerzy Zakrzewski].- Warszawa: Państ. Wyd. Nauk., 1973.– S. 221-242.- (Monografie i Studia/ Ministerstwo Nauki, Szkolnictwa Wyższego i Techniki. Międzyuczelniany Zakład Badań nad Szkolnictwem Wyższym).
[w:] Systemy wartości a wzory konsumpcji społeczeństwa polskiego; red. [uzup.].- 1980.- S. 298-344.
[w:] O społeczeństwie i teorii społecznej: Księga poświęcona pamięci Stanisława Ossowskiego; red. Edmund Mokrzycki, Maria Ofierska, Jerzy Szacki; Polska Akademia Nauk. Komitet Nauk Socjologicznych.- Warszawa: Państ. Wyd. Nauk., 1985.- S. 530-545.
Grażyna Koptas, Wiesław Wiśniewski; [w:] Upowszechnianie nauki w świecie: nowe doświadczenia i badania.
BOROWSKI Józef Gustaw.- Działalność społeczna studentów i jej wpływ na przystosowanie do uczelni: [praca mgr]
LATAŁA Agnieszka.- Korelaty i uwarunkowania zadowolenia z życia warszawskich studentów
NASIEROWSKI Tomasz.- Problem przystosowania towarzysko-kulturowego w warszawskim środowisku studenckim: [praca mgr]
PAPROCKA Aleksandra.- Audycje radiowe dla nauczycieli w opinii ich odbiorców: [praca mgr]
KOŁODZIEJ Irena.- Proces formowania się postawy konformistycznej i jej funkcje przystosowawcze: [praca mgr]
GORCZYCKA Ewa Grażyna.- Przystosowanie młodzieży ze schorzeniami narządu ruchu do życia społecznego
SEROCZYŃSKA Jolanta.- Niektóre korelaty i uwarunkowania powodzenia na studiach: [praca mgr]
KUCHARCZYK Henryk.- Wartość postępowania kwalifikacyjnego na studia wyższe w przewidywaniu sukcesów na I i II roku studiów: [praca
ŁUSZCZYŃSKA Elżbieta.- Wartości związane z posiadaniem autorytetu w środowisku studenckim Uniwersytetu Warszawskiego: [praca mgr]
ZONN Katarzyna.- Poglądy na cechy idealnego ustroju społeczno-politycznego studentów Warszawy i Łodzi: [praca mgr]
STASIŃSKA Marzanna.- Założenia i perspektywy edukacji permanentnej a jej społeczny odbiór: [praca mgr]
KOŚMIDER Alina.- Środowisko szkolne a poglądy i postawy społeczne uczniów: [praca mgr]
JANUCIK Marian.- Niektóre korelaty i uwarunkowania zadowolenia z życia warszawskich studentów: [praca mgr]
BĄK Mieczysława.- Postrzeganie siebie na tle własnych wzorów osobowych i na tle wzorów rozpowszechnionych w środowisku studenckim: BOROWSKI Józef Gustaw.- Socjologiczna analiza roli organizacji młodzieżowych w społeczeństwie socjalistycznym:[praca dr]
SAWIŃSKI Zbigniew.- Pomiar i skalowanie wykształcenia w badaniach socjologicznych:[praca dr]
STASIŃSKA Marzanna.- Wpływ czynników statusowych i psychospołecznych na drogi edukacyjne młodzieży polskiej: [praca dr]
[gł. w dysk.]/ W. Wiśniewski// In: Teoretyczne i metodologiczne problemy statystyki społecznej: materiały z konferencji GUS, 20 XI 1969
„Literatura” 1974 nr 20 s. 11.
Wiesław Wiśniewski (1921-1991): [nekr.].- „Informacja Bieżąca/ PTS” 1991 nr 31: (z listopada) s. 4 okł.
Wiesław Wiśniewski: 28 IV 1921 – 2 XI 1991/ Zbigniew Sawiński, Marta Zahorska.- „Studia Socjologiczne” 1991 nr ¾ s. [uzup.].
Toż: przedr.// In: Socjologia na Uniwersytecie Warszawskim: fragmenty historii/ zebrał, oprac. i w całość ułożył Antoni Sułek; Instytut Socjologii Uniwersytetu Warszawskiego.- Warszawa: Wyd. IFiS PAN, 2007.– S. 494-496.- Toż: [Wyd. 2, zm.].- 2012.- S. 501-503.