Urodziła się jako Sara Hurwic w 1912 r. w Warszawie, w rodzinie o tożsamości polskiej i żydowskiej. W latach 1931–1935 studiowała historię na Uniwersytecie Warszawskim, z nachyleniem ku socjologii. Uczęszczała na wykłady i seminaria Stefana Czarnowskiego, napisała u niego pracę magisterską „Zygmunt Krasiński a saint-simonizm w latach 1830–1835”. Należała do naukowego i ideowego lewicującego kręgu Czarnowskiego, zapewne tam zetknęła się ze Stanisławem Ossowskim. Brała udział w organizacji i opracowaniu wyników badania ankietowego nad studentami uczelni polskich, przeprowadzonego przez studenckie Koło Socjologii Pozytywnej (1935). Wojnę i Zagładę przetrwała w ZSRR, pracując we lwowskim Ossolineum i innych instytucjach naukowych i oświatowych, współpracowała ze Związkiem Patriotów Polskich.
Po powrocie, w 1948 r., została asystentką–wolontariuszką przy seminarium socjologicznym Ossowskiego na UW, a w 1949 r. otrzymała pracę asystenta w kierowanej przez niego Katedrze Socjologii. W latach 1947–1950 przeprowadziła ankietowe i terenowe badania nad ocalałymi Żydami polskimi, które pozwoliły jej sporządzić wielostronny i żywy obraz procesów wewnątrz tej społeczności. Napisała u Ossowskiego i zdążyła obronić pracę doktorską Analiza więzi społecznej ludności żydowskiej w Polsce (1950); praca nie ukazała się drukiem. Po likwidacji Katedry Ossowskiego (1951) pracowała w Zakładzie Materializmu Historycznego, a w 1955 r. przeniosła się do Zakładu Filozofii PAN. W 1952 r. wyszła za mąż za Stefana Nowakowskiego.
Po przełomie 1956 r. i powstaniu Instytutu Filozofii i Socjologii PAN Nowakowska przeniosła się do utworzonego tam dla Ossowskiego Zakładu Teorii Kultury i Przemian Społecznych. Jej osiągnięciem z tego okresu jest przeprowadzona w 1959 r. ankieta nad postawami społecznymi ludzi nauki, inspirowana ówczesnymi dyskusjami nad inteligencją polską oraz książką P. F. Lazarsfelda i W. Thielensa The Academic Mind (1958). W opartej na tym badaniu rozprawie habilitacyjnej Postawy społeczne pracowników nauki (1964) skupiła się na stosunku naukowców do religii w powiązaniu z ich poglądami społecznymi. Jej ustalenia kwestionowały wartość oficjalnego podziału na wierzących i niewierzących, ludzie nauki nie widzieli sprzeczności między nauką a wiarą, cechował ich silny liberalizm. Jej książka nie została dopuszczona do druku. Po rozwiązaniu Zakładu Ossowskiego w IFiS PAN (1962), pracowała tam w Zakładzie Badań Socjologicznych, a potem objęła własny Zespół Socjologii Wychowania, napisała wtedy monografię badawczą Postawy społeczne wobec problemu kształcenia (1977). W 1981 r. otrzymała profesurę, a w 1982 r. przeszła na emeryturę.
Po 1989 r. ukazały się drukiem jej nieopublikowane wcześniej prace: 2 część wydanych w 1964 r. Postaw społecznych pracowników nauki pt. Postawy wobec religii („Zagadnienia Naukoznawstwa” 1992–1993) i Żydzi polscy: 1947–1950. Analiza więzi społecznej ludności żydowskiej (1996, przedtem wydana po angielsku w Izraelu, 1986). W tym okresie podpisywała się także swoim nazwiskiem rodowym. Zmarła w 2006 r. w Warszawie. Jej trwałym dorobkiem jest badanie powojennej społeczności Żydów polskich, ważne źródło do historii społecznej Żydów i socjologii narodu; jego wyniki są eksponowane w Muzeum Historii Żydów Polskich. Jej grób znajduje się na cmentarzu żydowskim w Warszawie, przy ul. Okopowej (Kwatera 2). (AS)
>>> A. Sułek, Irena Nowakowska, ostatnia z rodu Stefana Czarnowskiego, w: Obrazy z życia socjologii w Polsce, Warszawa 2011.
Instytut Filozofii i Socjologii Polskiej Akademii Nauk. Zakład Badań Socjologicznych Warszawa: Państ. Wyd. Nauk., 1964.- 169 s.- Powiel.
Instytut Filozofii i Socjologii Polskiej Akademii Nauk. Zakład Badań Socjologicznych Warszawa: Państ. Wyd. Nauk., 1964.- 169 s.- Powiel.
[Warszawa] : [s.n.], [ 1965] [druk:] „Tekst”. – 2, 2, 221 s., [12] s. tabl. ; 29 cm. – Maszynopis powiel. doktoratu.
Toż: [wyd. 2], pt.: Żydzi polscy: (1947-1950): analiza więzi społecznej ludności żydowskiej; Irena Hurwic-Nowakowska; przedm. Władysław Bartoszewski. – Warszawa: Wyd. IFiS PAN, 1996. – 185 s.; 21 cm. Toż: w j. ang., pt.: A social analysis of postwar Polish Jewry (1950); Irena Hurwic- Nowakowska. – Jerusalem: The Zalman Shazar Center for Jewish History, 1986. – 157, [1] s., [11] s. tabl.: il.; 22 cm. – (Studies of the Center for Research on the History and Culture of Polish Jews). Przekład jest wersją krótszą.
Rec.: Antoni Sułek: Z socjologii Żydów polskich; „Kultura i Społeczeństwo” T. 32: 1988 nr 4 s. 249-252.
Instytut Filozofii i Socjologii Polskiej Akademii Nauk.- Warszawa: Państ. Wyd. Nauk., 1971.– 126, [2] s.; 20 cm.
Polska Akademia Nauk. Instytut Filozofii i Socjologii. – Warszawa: PAN. IFiS, 1982.– 100 s.; 20 cm.
Rec.: Antoni Sułek. – „Kultura i Społeczeństwo” T. 27: 1983 nr 2 s. 221-222. Toż: Wyd. 2. – Warszawa: PAN. IFiS, 1991. – 76, [1] s.; 21 cm.
S. [Sara] Hurwicówna. – „Dziennik Ludowy” 1938 nr 2.
Toż: przedr. [w:] Dzieła. T. 5: Publicystyka, posłowie, wspomnienia; Stefan Czarnowski; oprac. Nina Assorodobraj, Stanisław Ossowski.- Warszawa: Państ. Wyd. Nauk., 1956. – s. 168-170.
„Myśl Filozoficzna” 1955 nr 3 <17> s. 217-218.
„Myśl Filozoficzna” 1956 nr 4 <24> s. 209-211.
„Kultura i Społeczeństwo” T. 4: 1960 nr 1/2 s. 270-275.
„The Polish Sociological Bulletin” 1961 no 1/2 s. 82-85. – (Research Notes).
„Euhemer” r. 10: 1966 nr 3/4 s. 133-144.
„Kultura i Społeczeństwo” T. 14: 1970 nr 3 s. 139-157.
„Nowe Drogi” 1970 nr 3 <250> s. 21-29.
„Studia Socjologiczne” 1975 nr 2 <57> s. 169-180.
„Kultura i Społeczeństwo” T. 32: 1988 nr 4 s. 89-110.
Artykuł jest jednym z rozdziałów pracy doktorskiej obronionej w 1950 r.
„Biuletyn ŻIH [Żydowskiego Instytutu Historycznego]” 1989 nr 2 s. 45-54.
„Zagadnienia Naukoznawstwa” 1991 nr 3/4 <107/108> s. 387-412.
„Zagadnienia Naukoznawstwa” 1992/93 nr 1/8 (109/118) s. 25-65.
[w:] O społeczeństwie i teorii społecznej: Księga poświęcona pamięci Stanisława Ossowskiego: praca zbiorowa; red. Edmund Mokrzycki, Maria Ofierska, Jerzy Szacki; Polska Akademia Nauk. Komitet Nauk Socjologicznych. – Warszawa: Państ. Wyd. Nauk., 1985. – s. 546-563.
„Myśl Filozoficzna” 1957 nr 2 s. 241-251.
Z ksiązki: Stefan Czarnowski: Dzieła. T. 1-5; w oprac. Niny Assorodobraj i Stanisława Ossowskiego. – Warszawa: Państ. Wyd. Nauk., 1956.
„Kultura i Społeczeństwo” T. 3: 1959 nr 2 s. 242-247.
Na podstawie: Paul Lazarsfeld, Wagner Thielens Jr.: The Academic mind: social scientists in a time of crisis; David Riesman [field report]. – Glencoe, Ill.: Free Press, 1958.
przedm. Jan Szczepański; Polska Akademia Nauk. Instytut Filozofii i Socjologii. – Wrocław [etc.]: Zakł. Nar. im. Ossolińskich, 1977.– 204, [1] s. + [4] tabl. złoż. luzem; 20 cm.
Rec.: Maria Hessenowa. – „Człowiek w Pracy i Osiedlu: biuletyn Towarzystwa Wolnej Wszechnicy Polskiej”; 1979 nr 4 s. 113-115.
Aleksander Zandecki. – „Nauczyciel i Wychowanie” 1979 nr 1 s. 86-88.
„Przegląd Kulturalny” 1959 nr 23.
„Argumenty” 1961 nr 32 s. 1,3.
„Polityka” 1962 nr 24 s.11.
OŚKO Stanisław. – Kandydaci do zawodu nauczycielskiego i ich stosunek do studiów oraz przyszłej pracy; (IFiS PAN w Warszawie, 24 maja 1972 r.).
TCHAN-KOSEL Zofia Lucyna. – Społeczne determinanty kształcenia zawodowego: (na szczeblu ponadpodstawowym); (IFiS PAN w Warszawie, 14 marca 1973 r.).
Stefan Nowakowski; zebrała, do druku przygot. i słowem wstępnym opatrzyła Irena Nowakowska; przedm. Jan Szczepański; Polska Akademia Nauk. Instytut Filozofii i Socjologii. – Warszawa: Wyd. IFiS PAN, 1992. – 275, [2] s., [1] k. tabl.; 20 cm.
Stefan Nowakowski; zebrała, do druku przygot. i słowem wstępnym opatrzyła Irena Nowakowska; przedm. Jan Szczepański; Polska Akademia Nauk. Instytut Filozofii i Socjologii. – Warszawa: Wyd. IFiS PAN, 1992. – 275, [2] s., [1] k. tabl.; 20 cm.
Sylwetki socjologów: Franciszka Bujaka, Jana Stanisława Bystronia, Floriana Znanieckiego, Józefa Chałasińskiego, Józefa Obrębskiego, Stanisława Ossowskiego, Ludwika Krzywickiego; także sylwetka S. Nowakowskiego; Włodzimierz Mirowski.
Ostatnia z rodu Czarnowskiego; Antoni Sułek. – „Kultura i Społeczeństwo” T. 50: 2006 nr 3 s. 201-207.
Irena Hurwic-Nowakowska: 28 listopada 1912 - 25 lutego 2006; Małgorzata Melchior. – „Studia Socjologiczne” 2006 nr 2 <181> s. 13-17.